Je werkt aan een stevige basis!
In de middenbouw wordt de basis gelegd om goed te kunnen lezen, rekenen en spellen. Onze leerlingen leren hun zelfstandigheid te vergroten en gaan na instructie van de leerkracht op hun eigen niveau aan het werk. Dit gebeurt in de klas of in het middenbouwatelier.
’ s Middags wordt er thematisch gewerkt en is er ruimte voor de creatieve vakken, sport, dans en voor groep 4 het schoolzwemmen. Dit gebeurt groepsdoorbroken. Onze leerlingen werken samen met kinderen uit hun eigen én andere klassen.
Groep 3
In groep 3 leren al onze leerlingen lezen en rekenen. Het eerste halfjaar leren ze welke klank bij welke letter hoort en leren ze de letters aan elkaar te plakken. Daardoor kunnen ze al snel eenlettergrepige woorden zoals kat en bos lezen.
Vervolgens wordt dit uitgebreid met moeilijker woorden en leren ze deze ook te schrijven.
Bij rekenen ligt de nadruk op getalbegrip. Onze leerlingen leren op allerlei manieren een getal te splitsen, op te tellen en af te trekken. Aan het einde van groep 3 moeten ze dit zonder hulp van vingers of telramen kunnen.
Groep 4
In groep 4 breidt het aantal vakken zich uit. Onze leerlingen leren zelfstandig aan hun weektaak te werken en minder afhankelijk te worden van de leerkracht. Er wordt veel tijd besteed technisch lezen, met als doel het leestempo te verhogen, het leren lezen van moeilijkere woorden en langere zinnen dan in groep 3. Er wordt regelmatig vrij gelezen. Naast verhalende teksten, worden er gedichten, stripboeken, kinderkranten en informatieboeken gelezen.
Bj spelling leren onze leerlingen de spellingsregels. Ze werken in een werkboek en op de iPad. Het vergt regelmatig oefenen om dat onder de knie te krijgen. Daarom moet er soms ook thuis geoefend worden.
Bij rekenen is er veel aandacht voor het automatiseren van de basisvaardigheden en het correct toepassen van strategieën.
Groep 5
In groep 5 verwachten we van onze leerlingen dat ze zorgdragen voor hun eigen werk en netjes in hun schrift kunnen werken. Hieraan wordt nauwkeurig gewerkt en door de leerkracht op gelet.
De spellingsregels, tafels van vermenigvuldiging en andere basisvaardigheden die nodig zijn in de bovenbouw worden in groep 5 verder ingeoefend. Soms is het nodig om dit ook thuis te doen.
Kunnen samenwerken en zelfstandig werken zijn andere vaardigheden die nodig zijn in de bovenbouw. Hiermee wordt regelmatig geoefend in de klas.
De leerlingen krijgen in groep 5 veel praktisch natuuronderwijs, want het hele voorjaar gaan we naar onze schooltuintjes in het Griftpark.
HET MIDDENBOUWATELIER
Onze leerlingen krijgen in de klas instructie en daar worden de basisvaardigheden aangeleerd. De ateliers zijn een verlengde van de klas. Hier wordt op een andere, meer bewegende en creatieve manier aan leerdoelen gewerkt. In de ochtend wordt er gewerkt aan taal en rekenen. Daarnaast is hier ruimte om met kleine groepjes kinderen aan specifieke doelen te werken. ’s Middags is er aandacht voor digitale geletterdheid, het thematisch onderwijs en de creatieve vakken.